Recoleta
De wijk is ontstaan aan het begin van de 18de eeuw als plaats voor de Fransiscaanse monniken. De naam komt ook van het klooster "Monasterio de los Padres Recoletos". U vindt hier ook de "Nuestra Señora del Pilar" een kerk gebouwd in 1716. Naast de kerk is de beroemde begraafpkaats van Recoleta met prachtige mausolea en de rustplaats van vele beroemde mensen o.a. Evita Perón. Op zaterdag en zondag is er bij het Plaza Francia een markt van hippie's en ambachtslieden. Een van de belangrijkste kunstcollecties vind men in het "Museo Nacional del Bellas Artes". In het park vindt u de "Floralis Genérica" een kunstwerk van Eduardo Catalano.
CEMENTERIO DE LA RECOLETA
De begraafplaats van Recoleta wordt vaak genoemd als een van de mooiste begraafplaatsen ter wereld. Na een middagje ronddwalen door de geplaveide straatjes met graven, kunt u dat zelf ervaren. In het begin van de 18de eeuw arriveerden de monniken van de Orde van de Recoletos in dit gebied. De begraafplaats begon oorspronkelijk als hun heilige grond, maar toen de Orde werd ontbonden in 1822, werden de kloostertuinen omgezet in de eerste openbare begraafplaats van Buenos Aires. Er liggen vele bekende Argentijnen begraven, van politici (inclusief 26 Argentijnse presidenten) tot Nobelprijswinnaars en natuurlijk de geliefde Eva Perón. De begraafplaats heeft meer dan 6400 mausolea en u ziet hier de vele architecturale stijlen door de eeuwen heen. Prachtige voorbeelden van Neoklassiek, Neogotisch, Art Nouveau en Art Deco zijn hier allemaal te vinden. Met marmeren beelden en decoratieve ijzeren hekken is deze stad van de doden vol adembenemende kunst. Sommige mausolea zijn relatief nieuw, modern zelfs, terwijl anderen oudere graven in verval zijn geraakt. Natuurlijk is geen begraafplaats compleet zonder een spookverhaal en de Recoleta begraafplaats is geen uitzondering. Er zijn veel verhalen over spoken en bovennatuurlijke verschijningen hier. Een van de verhalen is het tragische verhaal van de 19-jarige Rufina Cambecéres, de enige dochter van een beroemde Argentijnse schrijver, stierf plotseling in 1902. Het regende op de dag dat haar kist arriveerde bij Recoleta zodat het 's nachts in de kapel werd achtergelaten. Volgens de legende zag een medewerker van het kerkhof dat het deksel van de kist was verschoven en omdat Rufina uit een rijke familie kwam, dachten ze dat iemand haar kostbaarheden wilde stelen. Toen haar kist werd geopend en nauwkeurig werd onderzocht, was de waarheid echter veel erger. Geen van haar sieraden was verdwenen, maar in plaats daarvan vonden ze krassen overal in de kist: ze werd ten onrechte verondersteld dood te zijn en werd levend begraven! Later dacht men dat ze was ingestort door een aanval van kataplexie, waardoor verschillende artsen geloofden dat ze dood was. Toen ze wakker werd en merkte dat ze in een kist lag, gaf de angst en de mislukte ontsnappingspoging haar uiteindelijk een hartaanval die de echte oorzaak van haar ongelukkige dood werd. Tot op de dag van vandaag weet niemand zeker of dat werkelijk is gebeurd, maar het is ongetwijfeld een van de meest bekende legendes van de Recoleta begraafplaats. Het graf van Rufina is niet te missen, omdat het een van de mooiste is en u wordt begroet door een levensgroot beeld van haar. Als u erin kijkt, ziet u haar prachtig uitgehouwen marmeren kist erin. Bij de ingang van de begraafplaaats kunt een plattegrond kopen, zodat u de graven die u interessant vindt gemakkelijk kunt vinden.
Openingstijden:
Maandag t/m zondag van 7:00 uur tot 17:30 uur.
De toegang is gratis
Junin 1750
Recoleta begraafplaats
Graf Evita Perón
Graf Rufina Cambecéres
Basilica Nuestra Señora de Pilar
Centro Cultural Recoleta
La Biela
Recoleta markt
Museo Nacional del Bellas Artes
Palais de Glace
Museo Xul Solar
El Alteneo
FLORALIS GENÉRICA
De Floralis Genérica is ontworpen en gegeven aan de stad door de Argentijnse architect Eduardo Catalano in 2002. Dit gigantische metalen sculptuur is nu een van de meest beroemde bezienswaardigheden in Buenos Aires. De mechanische bloem opent en sluit zijn bloembladen met de zon. Volgens Eduardo Catalano symboliseert deze beweging elke dag opnieuw de herboren hoop. Op vier speciale dagen blijft de bloem de hele nacht open: 25 mei (mei revolutie), 21 september (begin van de lente), 24 december (kerstavond) en 31 december (oudejaarsavond). Het idee voor dit sculptuur kwam op een zomeravond toen Catalano toekeek hoe een hibiscusbloem voor de nacht sloot. Hij besloot om een mechanische bloem te maken als een nieuw icoon voor de stad. In zijn eigen woorden: "Elke stad heeft zijn eigen stedelijk symbool, maar ze zijn allemaal statisch; ze veranderen nooit hun expressie. Ze missen een stem om de poëtische stilte van de stad te vullen. Ik hoop dat deze bloem de poëtische stilte van Buenos Aires vult". De Floralis Genérica is gemaakt van roestvrij staal met een frame van aluminium en beton. Het werd gebouwd met behulp van versterkte luchtvaartmaterialen om de wind en het weer te weerstaan. Helaas werkte het mechanisme jaren niet meer en werd het pas in de zomer van 2015 hersteld. De Floralis Genérica weegt 18 ton en de open bloembladen hebben een diameter van 32 meter. De zes bloembladen worden verplaatst door een hydraulisch systeem, dat wordt bestuurd door foto-elektrische sensoren die de intensiteit van de zon meten. De bloembladen openen elke ochtend om 8 uur en sluiten bij de zonsondergang, die het hele jaar door varieert. Het is ook uitgerust met een windmeter, die de bloem automatisch sluit bij windsnelheden van meer dan 40 km per uur en ook als er een storm op komst is. Tijdens de nacht wanneer de bloem gesloten is, kleurt de rode LED verlichting de binnenkant. Er is ook verlichting voor de bloembladen, waarbij het water als een spiegel eronder fungeert.
Floralis Genérica
PARQUE CARLOS THAYS
Het Carlos Thays Park ligt tussen de straten Avenida Libertador en Avenida Callao. Het is een groene ruimte van 4.500 m2, aangelegt ter ere van de Franse natuurkundige en architect Carlos Thays, die diverse groene ruimtes heeft ontworpen. Het park is aangelegd op de plaats van het voormalige pretpark Italpark, dat in 1990 werd gesloten. Er staan diverse kunstwerken zoals het standbeeld van de Verenigde Naties van de Argentijnse kunstenares Marta Minujín (1996), de mannelijke torso van de Colombiaanse kunstenaar Fernando Botero (1994), El Árbol (de boom) van de Baskische kunstenaar Nestor Basterretxea (1997) en het monument Pro National Cultuur van Italiaanse kunstenaar Alejo Afani (1914).
Facultad de Derecho (Universidad de Buenos Aires)
Plaza Evita Perón
Fernando Botero
MUSEO CASA DE RICARDO ROJAS
Dit is het huis van de schrijver en intellectueel Ricardo Rojas (1882-1957), ontworpen door Ángel Guido (1896-1960). Het huis is een combinatie van Europese en Latijn-Amerikaanse architectuur. Het is een oase van rust met een binnenplaats en een fontein. Ricardo Rojas was rector aan de universiteit van Buenos Aires van 1926 tot 1930. Tijdens een staatsgreep werd hij gearresteerd en gevangen gezet op Isla Grande in Tierra del Fuego. Het huis werd na zijn dood door zijn vrouw geschonken aan de staat en werd een museum met een privébibliotheek met duizenden boeken. Het museum staat vol met meubels, kunstwerken en andere voorwerpen. Het is prima plek om tijdens een wandeling door de stad even tot rust te komen.
Openingstijden:
Woensdag t/m zaterdag van 11:00 uur tot 19:00 uur.
Zondag , maandag en dinsdag gesloten.
De toegang is gratis.
Charcas 2837
Museo Casa de Ricardo Rojas
Maak jouw eigen website met JouwWeb