Home » Buenos Aires » Vervoer

Vervoer

Vanuit Nederland komt u in Buenos Aires altijd aan op de internationale luchthaven Ezeiza (ook wel Ministro Pastrani genoemd), dit vliegveld ligt 40 km buiten de stad.  Als u een overstap hebt, kan het echter ook zo zijn dat u op de luchthaven Aeroparque (Jorge Newbery) in de stad Buenos Aires aankomt (dit is soms het geval vanaf São Paulo en andere overstappen). Wilt u een binnenlandse vlucht nemen naar o.a. Patagonië of Bariloche dan vertrekt u vanaf dit vliegveld. Het vliegveld Jorge Newbery ligt in de wijk Palermo.

EZEIZA

Ezeiza Airport (Ministro Pastrani)

Aeroparque (Jorge Newbery)

 

NAAR DE STAD
U kunt kiezen om u te laten ophalen, dit moet u wel van te voren regelen, de chauffeur wacht u dan op in de aankomsthal met een bordje met uw naam erop.
Een andere optie om van- en naar de luchthaven in Buenos Aires te komen (zeker als u alleen reist) is Manuel Tienda León. Dit is een bus shuttle service, waarmee u een vast bedrag per persoon betaalt. De bus rijdt vanaf het vliegveld naar hun eigen busstation in Buenos Aires en vice versa. Vandaar kunt u een taxi nemen naar uw accomodatie. Ook bieden ze de mogelijkheid van een taxitransfer. Als u alleen reist is dit vaak veel voordeliger dan een taxi.

TIENDA LEÓN

Verder kunt u kiezen uit de verschillende taxi mogelijkheden. Het is verstandig om van te voren op de luchthaven geld te pinnen, werkt de pin automaat niet dan kunt u het beste een klein bedrag aan euro's wisselen in pesos. De luchthaven heeft een ongelukkige koers, dus wissel niet teveel.

BESTE OPTIE (niet de goedkoopste, maar wel de snelste en de veiligste manier om naar de stad te gaan)
Als u de aankomsthal binnen komt, loopt u tegen een aantal kiosken aan waar u meteen uw taxi kunt regelen, afhankelijk van de wijk waar u naar toe moet kunt u een kaartje kopen voor een een vast bedrag.
Vanuit het vliegveld naar de wijk Palermo betaald u ongeveer AR$ 1600. U ontvangt dan meestal een kaartje met 20% korting, als u met de zelfde maatschappij weer terug naar het vliegveld gaat.
U krijgt een ticket en de chauffeur komt u bij de kiosk ophalen. Deze checkt het adres nog een keer. Het voordeel van dit systeem is dat u direct aan de balie hebt betaald (pinnen is hier mogelijk) en u hoeft dus ook geen fooi te geven.
Ook kunt u ervoor kiezen voor een gewone taxi als u vanuit de aankomst hal naar buiten gaat. Daar staan de gebruikelijke geel zwarte taxi’s . U moet wel in rij gaan staan en wachten tot u aan de beurt bent. Deze taxi's hebben een taximeter en u betaald de prijs van de meter. U kunt ook kiezen voor een van de schreeuwende taxi chauffeurs, die iemand naar het vliegveld hebben gebracht en hopen op een vrachtje voor de weg terug. Spreek wel eerst het bedrag af, voordat u instapt. Hier geldt dat u betaald bij aankomst. Alles gaat heel relaxt dus stap op uw gemak uit en dat geldt het zelfde voor het uit laden van uw koffers. Het grootste deel van de taxichauffeurs zijn gewoon aardig. Fooien mogen wel maar hoeven niet, u kunt het bedrag wel afronden, want muntgeld is er niet voldoende. U moet er rekening meehouden, dat de meeste taxichauffeurs alleen Spaans of weinig Engels spreken. Dit is nogal verwarrend bij het afspreken van de prijs van de rit en u wilt niet voor een onaangename verrassing komen te staan.

IN DE STAD
Buenos Aires is een grote, moderne stad met goed openbaar vervoer. Toch is wandelen de beste manier om de omgeving te zien. Het belangrijkste centrum is klein genoeg om te lopen van de ene kant naar de andere in een half uur. Voor langere afstanden, maken de meeste bewoners gebruik van de bus, subte (Buenos Aires's metro-systeem) of per taxi.

 

METRO
Buenos Aires heeft een zeer goed, schoon, betrouwbaar en veilig metro-systeem. Het netwerk bestaat uit 6 lijnen, 80 stations en is 46 km lang. De zes metrolijnen (subtes) zijn verbonden met de belangrijkste wegen, trein-en busstations en zijn een snelle verbinding met de binnenstad en de toeristische plekken.
Kaarten van de metro lijnen en de vervoersbewijzen zijn verkrijgbaar bij de loketten in elk station. Borden met informatie over de lijnen zijn beschikbaar in alle stations.
De dienst loopt van maandag tot en met zaterdag, van 5 uur tot 22 uur en zon-en feestdagen van 8 uur tot 22 uur.

De eerste lijn A werd geopend voor het publiek op 1 december 1913, op deze lijn reden nog de historische metro's. De lijn A is gerenoveerd, de stations zijn opgeknapt en de oude metro's vervangen.

SUBTE

Historische metro lijn A (tot 2014), deze zijn vervangen door moderne metro's.

 

BUS
De bus (colectivo) is een snelle en goedkope manier om te reizen in de stad. Er zijn meer dan 180 lijnen die de stad doorkuisen met aansluitingen naar de regio Groot Buenos Aires. Er is ook een stysteem met een ov kaart, die men op kan laden. Buenos Aires heeft een enorm groot en complex bussysteem. Als u van plan bent veel gebruik te maken van de bus koop dan een Guia T, deze wordt verkocht bij de kiosken. De meeste routes (maar niet alle) draaien 24 uur, 's nachts rijden er minder bussen.

OMNILINEAS

Vanaf het Retiro busstation vertreken alle bussen die de stad uitgaan. Vertrektijden naar de meest populaire bestemmingen zijn vaak. Reserveren is niet nodig, tenzij tijdens de drukke zomer en winter vakantie. Houd een oogje op uw koffers!

Zoals vele andere grote steden heeft Buenos Aires ook een pendelbus voor toeristen met vaste haltes bij de diverse toeristische plekken van de stad. Het is een snelle manier om de stad te leren kennen en u kunt dichtbij de voor u interessante bezienswaardigheden uitstappen. 

BUENOS AIRES BUS

 

TRAM

De eerste tram van Buenos Aires ging rijden in 1863 en de stad kreeg al snel een uitgebreid netwerk van tramlijnen. De stad werd bekend als de "stad van trams" door het feit dat het de hoogste verhouding van de tram-bevolking ter wereld had in de jaren '20, Buenos Aires had 875 km tramrails en 99 tramlijnen, die met behulp van 3000 rijtuigen uitgevoerd werden door de hele stad. In 1963 is men begonnen met het ontmantelen van het netwerk en werd het vervoer overgenomen door bussen en de metro.

Een ritje op de Tranvía Histórico is een leuke activiteit voor het hele gezin. De historische trams worden liefdevol onderhouden door de vereniging van de Amigos del Tranvía (vrienden van de tramlijn) en de tram maakt sinds 1980 een twee kilometer lange rit in de wijk Caballito.

Het was de komst van de tram, die heeft geleid tot de groei van deze wijk in de eerste helft van de 20e eeuw. In de buurt van de tramlijn vindt u de woonwijk Absorbtion Barrio Inglés (Engelse wijk) vanwege de stijl van de grote huizen, die nu een beschermde status hebben.

Emilio Mitre 500 (opstapplaats) (Cabillito)

Metro lijn E station Emilio Mitre

De tramrit wordt uitgevoerd op de volgende tijden:

December t/m februari:

Zaterdag en feestdagen, elke 20 minuten vanaf 17:00 uur tot 20:30 uur. Zondag, elke 20 minuten van 10.00 uur tot 13:00 uuur en van 17:00 uur tot 20.30 uur.

Maart t/m november:

Zaterdag en feestdagen, elke 20 minuten vanaf 16:00 uur tot 19:30 uur. Zondag, elke 20 minuten vanaf 10:00 uur tot 13:00 uur en vanaf 16:00 uur tot 19:30 uur.

Een ritje met de tram duurt ongeveer 20 minuten en is gratis.

TRAVIA

FACEBOOK TRAVIA

 

TAXI
Taxi's zijn er volop in Buenos Aires. Taxi's zijn te herkennen aan hun zwart/gele kleur met aan de zijkant het opschrift radio-taxi. Taxi's zijn vrij goedkoop in vergelijking met andere grote wereldsteden. Alle taxi's hebben een taximeter, die altijd moet worden ingeschakeld door de bestuurder aan het begin van de rit.
Taxi's zijn niet altijd de snelste manier om ergens te komen met name tijdens de spitsuren. Op straat kunt u een taxi aanhouden als het rode licht "libre" brand, dit betekent dat de taxi vrij is.
U betaalt bij het verlaten van de taxi, zorg ervoor dat u gepast betaald of rond het bedrag af. Betaal niet met te grote biljetten, let op uw wisselgeld! De meeste taxichauffeurs zijn vriendelijk en behulpzaam, maar wees altijd op uw hoede. Als u ergens naar toe gaat noem dan de kruising waar u wilt stoppen. De straten zijn vaak heel lang en zegt u alleen de naam van de straat, dan weet de taxichauffeur niet waar hij moet stoppen.

 

AUTO
Het huren van een auto om alleen door de stad te rijden is ten zeerste af te raden, met het openbaar vervoer kom je overal sneller, goedkoper en met veel minder stress. Als u toch een auto wilt huren, dan is het een goed idee om een reservering te maken met een van de belangrijkste internationale agentschappen in Nederland voor meer stabiele prijzen. U moet ten minste 21 jaar oud zijn en een geldig rijbewijs of een internationaal rijbewijs bezitten. Een creditcard en paspoort zijn ook noodzakelijk bij het reserveren van een auto.


FIETS
Buenos Aires is niet de ideale stad om te fietsen er zijn te weinig fietspaden. Sinds 2009 is dit wel aanzienlijk verbeterd er ligt nu ongeveer 100 km fietspaden. Het verkeer in de stad is nogal druk en als u dat niet gewend bent, dan is het niet aan te raden om te gaan fietsen. Plekken waar u prima kunt fietsen zijn het Palermo Park en het Reserva Ecológica. In verband met het milieu worden de bewoners gestimuleerd om te gaan fietsen, daarom zijn er nu plaatsen waar men gratis fietsen kunt huren. Een van deze plaatsen is het Park Las Heras. U moet zich wel registreren via de website. U kunt ook een georganiseerde fietstour maken, OntdekBuenosAires en Baja Bikes hebben Nederlandse gidsen.

MEJOR EN BICI

ONTDEK  BUENOS AIRES

BAJA BIKES

 

TREIN
Voor een bezoek aan gebieden buiten de stad, zoals El Tigre of buurten ver van het stadscentrum, zijn de spoorwegen een betaalbare dienst. De treinen vertrekken vanaf het Retiro treinstation.

 

VEERBOOT
Wilt u een bezoek brengen aan Uruguay, dan kan dat met de veerboot. De veerboten gaan naar Colonia en rechtstreeks naar Montevideo. De veerboot is niet goedkoop en alleen aan te raden als u meerdere dagen in Uruguay wilt verblijven, de overtocht naar Montevideo duurt ongeveer 3 uur. De terminal van buquebus ligt aan het begin van Puerto Madero.  Naar Montevideo kunt u ook met de bus vanaf Retiro. De reis duurt ongeveer 8 uur. De bus vertrekt rond 23:00 uur in de avond.

BUQUEBUS